söndag 22 mars 2009

Mommo magic

I går bloggade jag om yngsta dotterns vägran att borsta tänderna. Idag har DN en artikel om tvååringar som matas med godis som tröst och som får borsta sina tänder själva.

Det är väl självklart, kan man tycka, att man inte matar hungriga barn man hämtar på dagis med godis. Men mata dem brukar jag, om det blir en sen hämtning. Med frukt eller korv. Ja, du läste rätt. De gillar kall korv. Och det funkar. De blir lite mättade en stund och jag hinner fixa maten utan att någon i huset får sammanbrott.

Men borsta tänderna själv det får yngsta dottern inte.

Det är här mommo-magic kommer in. Yngsta dottern sov hos mormor i natt. Innan de for iväg så berättade jag om dotterns protester vid tandborstningen, och mormor bedyrade att de små tänderna visst skulle borstas. I morse kom en glad och utvilad dotter hem. Hon hade sovit 11 timmar i streck och glatt öppnat munnen för tandborstning. Sedan bitit ihop så mommo kunde borsta utsidan också. Mommo-magic!

Ikväll när vi skulle borsta frågade jag om hon kunde visa hur hon gjorde vi mommo. Javisst kunde hon det. Där stod den tidigare så envisa 1½-åringen på pallen och gapade så jag såg alla hennes fina tänder. Bara att borsta!

Mommo-magic!

Inga kommentarer: