fredag 30 april 2010

Dyrare för landsbygden

Nu börjar alternativen inför höstens val att klarna. De röd-gröna har bekänt färg och meddelat vilka skattehöjningar som planeras vid en eventuell vinst.

* Höjd bensinskatt
* Återinförd fastighetsskatt
* Borttagande av RUT-avdraget
* Höjd skatt på handelsgödsel
* Höjd kilometerskatt

Jo, reseavdraget skulle också höjas, som Maria Wetterstrand var noga med att påpeka. Och det är ju tacknämligt. Men alla resor på landet är inte till arbetet. För att mina barn skall kunna delta i tex. fotbollsmatcher och övrigt föreningsliv så blir det många och långa mil i bil.

I torsdags var det 2.5 mil till fotbollsträningen. Enkel resa. Till måndagens fotbollsplan är det bara 1 mil. Enkel resa. Till simhallen har vi bara 1 mil, enkel resa. Fritids och dagis ligger 1 mil hemifrån. När jag pluggar i höst, får jag då lov att dra av för resor? Förmodligen inte.

Att påstå att de föreslagna skattehöjningar inte drabbar landsbygden är ett hån mot oss som bor här. Hur skall någon ha råd att bo permanent på Fårö eller storsudret med de fastighetspriser som råder där?

Skall jag demostrera mot höjda skatter i morgon? Och för RUT-avdraget. Det kanske vore något?

2 kommentarer:

Mien sa...

Det fanns en intressant uträkning i tisdagens ( tror jag ) ATL där det stod hur mycket Miljöpartiets politik skulle kosta oss lantbrukare. Jag kan säga att det blir konkurs som gäller då för många företag.
Jonas hade läst någonstans att 18 % av invånarna på Södermalm röstar på Miljöpartiet. Deras politik riktar sig nog mest till stadsbor som tycker vi i glesbygd ska betala hela kalaset.

Anna Andersson sa...

Ibland när jag är riktigt negativ så känns det som om det är meningen att landsbygden skall vara rekreationscenter för stadsbor. Att åka på utflykt till. Det skall inte bebyggas eller "störas".

Att vi sen har lite svårare att åka tåg tänker de inte på.