lördag 3 april 2010

Närproducerade ägg och laxtårta

Ägg går det åt så här till påsk, och istället för att köpa dem i affären så åker vi någon kilometer extra för att handla dem i en gårdsbutik. 40 kr/fack.
Jättefina ägg, där vi har full koll på ursprunget.
Nu är jag i full gång med påskmaten. En favoriträtt, som lagas även till jul, är laxtårta. Receptet har jag fått av en kollega.

Gör en botten av 200 gram kavring och 50 gram smör. Kör allt i matberedaren och platta ut i en pajform.

Till fyllning tar du:
5 hårdkokta ägg
200 gr kallrökt lax.
1 dl gräslök
2 msk senap
2 dl lättcreméfraiche
½ tsk salt
1 krm vitpeppar

Hacka och blanda alla ingredienserna och häll i dem i pajskalet. Dekorera med dill och räkor.

Enkelt att göra och väldigt gott!

Vill du sockerchocka dina gäster till efterrätt så lade jag 2008 ut recept på cheesecake.

Smaklig måltid!

2 kommentarer:

Mien sa...

Det är mysigt att åka till äggboden. Vill bara säga att det finns ägg i alla olika prisklasser där. Jag köpte ägg för 30 kr facket innan påsk.

Kämpa på för närproducerad mat! Mina barn har de senaste veckorna varit satta på low carb diet av sin simtränare. Det kan man ju tycka vad man vill om men barnen har tyckt att det varit intressant. Lärt sig mycket. Slutat tjata om godis.... Det de framförallt har lärt sig är att det är svårt att äta nyttigt i skolan. Maten i skolan är korv, köttbullar, fiskpinnar, fiberfattig limpa etc, precis sådant som de skulle undvika att äta. Toppen var häromdagen då dottern kom hem efter att ha ätit något som kallades för påsklunch i skolan. Prinskorv, köttbullar, PULVERMOS....Det var i princip bara de kalla äggen som barnen kunde äta. Vad lär man barn med att ge dem PULVERMOS till påsklunch?
- Mamma, varför kunde vi inte ha fått kokt potatis?
Ja, varför?
Här hemma äts det nu grönsaker och lammkött som aldrig förr och jag har fått upprättelse för min matlagning. Jiiihaaa!!!!

Anna Andersson sa...

Det finns ägg i en massa prisklasser där, och i olika förpackningar också. Bara att välja och vraka.

Jag själv försöker också äta så lite kolhydrater som möjligt just nu, och de dagar jag har pedagogisk lunch har även jag noterat att det är svårt att hitta "nyttig" mat i bespisningen. Även om jag tycker att det har blivit godare och mer smakrik mat nu i vår. Salladsbuffén är också oftast väldigt bra.

Men pulvermos är inget vidare, håller med.