fredag 30 april 2010

Parkeringsdilemma

Parkeringsdebatten har gått het på Gotland nu i vår. Parkeringsavgifter har införts, överklagats och tagits bort. Som ersättare i Tekniska Nämnden har jag varit delaktig i diskussionerna, och på det stora hela så tycker jag faktiskt att p-avgifter behövs i Visby. Till viss del. Men det måste även finnas lämpliga avgiftsfria alternativ.

Under tiden som p-avgifter har förekommit har det varit betydligt enklare att hitta parkeringar vid Högskolan/biblioteket samt på Åhléns parkeringsdäck. 3 kronor/timmen är inte något som avskräcker mig, utan det tycker jag faktiskt är helt okej. Det som jag upplevt varit problematiskt är att det inte funnits avgiftsfria alternativ, längre från muren, för de som vill detta.

I onsdags skulle Tekniska Nämnden ta ställning till ett nytt beslut. Förslaget som låg var att införa avgift under sommaren i vissa delar av Visby, men att det längre från muren skulle vara avgiftsfritt även under sommaren.

Jag tyckte det var ett ganska bra förslag. Betydligt bättre än det tidigare beslutet som faktiskt inte styrde biltrafiken alls, eftersom allt var avgiftsbelagt. Jag var dock inte med på sammanträdet eftersom jag samma dag hade tjänsgöring som nämndeman i tingsrätten.

Nu blev det ett annat beslut. Folkpartiet kovände i armarna på moderaterna och drev igenom i stort sett avgiftsfritt överallt. Det må så vara att man röstar för sin övertygelse, men jag undrar vilket ansvar de tar för de minskade intäkterna? Vart skall dessa pengar tas? Politik är ofta kompromisser, men det är också att ta ansvar.

Vi kanske tar för mycket ansvar i Centern?

Kan bara instämma med Eva Bofrides ledare idag.

Inga kommentarer: