lördag 24 april 2010

Rasism och extremism

Jag är för fri debatt och brukar inte ta bort kommentarer på min blogg. Åsikter skall bemötas med debatt och argument. Men för en liten stund sedan tog jag faktiskt bort ett inlägg. Det var från en anonym person som uttryckte rasistiska åsikter, och höll en så låg nivå att det faktiskt inte var värt att bemöta. Jag vet att jag säger emot mig själv i nästa stycke, men det må vara hänt.

Rasism, intolerans och extremism måste bemötas i en öppen debatt. Men det betyder inte att jag, som administratör för min egen blogg, tillåter vilka inlägg som helst. Just nu pågår en diskussion hur man skall bemöta politiska partier inför valet. På Gotland har man valt att inte tillåta några partier på 7-9-skolorna inför valet. Jag tror det är fel väg att gå. Med öppenhet, debatt och information kommer man åt det som gror i det tysta. Vi måste våga ta debatten.

I veckan var Emrich Roth och pratade på skolan jag jobbar på igen. Han är en överlevare från ett flertal koncentrationsläger och har vigt sitt liv åt att berätta hur det var. Med sig hade han, som vanligt, en föredetta rasist som med hjälp av Exit kommit ifrån hatet och våldet. Nu åker han runt och pratar i skolor om detta. Nytt för senare år är att Exit inte bara jobbar med extremgrupper på högerkanten, man jobbar numera även med extremgrupper på vänsterkanten. Bra!

Extremism i sina olika former är aldrig bra, så länge det handlar om att man inte tolererar andra människors rättigheter och det demokratiska samhälle som vi har.

1 kommentar:

Mien sa...

Tråkigt att partierna inte är välkomna till skolorna. På Folkan planerar vi att göra som förra året, bjuda in en kandidat från respektive riksdagsparti. De får 5-10 minuter på sig att berätta om just deras parti och sedan blir det frågestund. Förra året, i varje fall, blev det riktigt bra.