måndag 12 april 2010

Lärarlyft!

Lärarlyft, vilken fantastisk grej! Vilken möjlighet att kompetensutveckla lärarkåren! Nu har jag fått chansen (igen! Jag läste svenska på halvtid för något år sedan). Med lite kort om tid så fick jag iväg en ansökan om att gå en 30 hp kurs i engelska i höst. Det är de 30 hp jag behöver för att bli behörig, även i engelska, för år 7-9. Jag ser ett framtida behov av engelsklärare på skolan, och en möjlighet för mig att ha två ämnen att undervisa i upp till 9:an.

Eftersom jag verkligen gillar att jobba med tonåringar har jag känt att det är viktigt att jag ser om min kompetens, och ser till att jag har rätt poäng för uppdraget. Kunskap är viktigt. Jag har hela tiden känt att ju mer jag läser, ju mer känner jag att man måste kunna för att förmedla något bra till eleverna.

Och nu har jag alltså fått chansen igen!

Till hösten börjar jag (om jag blir antagen) en distanskurs via mitthögskolan. Inga obligatoriska träffar. Det passar mig utmärkt, då kan jag sitta här hemma och på det utmärkta lärcentret vid Hemse Folkhögskola och plugga. Ibland är internet och skype mer fantastiskt än annars. Det blir så smidigt att sitta på vischan, och ändå få tillgång till högskoleutbildning. Det gäller bara att ha diciplin när man pluggar. Att använda tiden rätt. Där är jag inte orolig. Jag har pluggat mycket på distans, och vet hur jag skall lägga upp arbetet.

Nu ikväll var jag inne på adlibris för att kolla kurslitteraturen. Till min glädje kunde jag konstatera att den håller rimligt pris. Många pocket till bra pris. Så nu är det beställt till delkurs 1 och 2.

Jag tror jag börjar med "Wuthering heights"...

Inga kommentarer: