fredag 23 oktober 2009

Kyrkomötet röstade för vigsel för alla

Kyrkomötet röstade igår för vigsel för samkönade par. Något annat tycker jag hade varit en katastrof. Den representant som jag röstade in, Ingrid Smittsarve, röstade för. Det hade jag räknat med.

Det sorgliga i det hela är att flera biskopar reserverade sig mot beslutet, varav en är Lennart Koskinen som är biskop på Gotland. Gotlands Tidningar skriver idag att han och 6 andra biskopar reserverar sig mot beslutet. Flera andra präster på ön har uttalat att de inte kan tänka sig att viga samkönade par, av ideologiska skäl.

Alla präster är dock inte negativa, så här säger domprost Mats Hermansson i nämnda tidning: "- Ett fantastiskt beslut! För Gud är könsblind när det gäller kärlek."

Vissa präster tror att kyrkan kommer att tappa medlemmar på det här, men Mats Hermansson säger i samma artikel att: "Det är egalt. Vi måste stå upp för all kärlek." Jag säger heja! Mera tolerans och mindre konservatism! Kyrkoherde Patrik Ahlmark uttalar sig också han i positiva ordalag. Skönt!

Skall kyrkan utvecklas och överleva måste man anpassa sig till resten av samhället och inte hålla kvar en linje av konservatism a lá 1800-tal. Det gäller synen på liturgin, synen på kvinnliga präster och synen på samkönade äktenskap.

Jag gick och röstade i kyrkovalet i september, men jag var i klar minorietet i min hemsocken. Vi hade lägst valdeltagande på hela Gotland. Bara 9% av de röstberättigade i Levide gick och röstade. Det påvisar ett stort missnöje med hur kyrkan i pastoratet fungerar. Det om något borde bringa eftertanke. Att jag gick och röstade var för att genom min röst visa mitt missnöje. Det är min demokratiska rättighet.

Nu hoppas jag att de kandidater jag röstade fram kan bringa förändring i konservatismen. För utan utveckling kommer kyrkan att dö.

Inga kommentarer: