lördag 1 november 2008

Hur man hanterar elevpengar

Jag har även pratat med Anders Larsson (c), vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden på telefon. Han var bra att prata med, det känns som om han lyssnar. Jag hoppas det är så. Jag frågade honom vad det är som gäller med elevpengen, om den skall följa eleven till den skola jag som förälder väljer.

Nu är det tydligen inte så. Elevpengen hanteras inom rektorsområdet, och även på linjen enligt Lena Celion som är ordförande i nämnden. Det betyder att min dotters elevpeng kan hamna på en annan skola i rektorsområdet om rektorn vill fördela så. Och är det så att det skall fördelas över hela linjen så kan min dotters peng hamna var som helst på hela södra Gotland.

Vaddå elevpeng? Är det bra att göra så? FÅR man göra så?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med elevpeng och resurser förbryllar. Våra kusiner går på Klinteskolan. I årskurs ett går det 13 elever och de har två utbildade lärare på heltid. Likadant i årskurs 2. Det går inga elever med särskilda behov i klasserna för de går i en liten grupp. (det här är vad jag fått mig muntligen berättat, jag ämnar ringa och kolla med rektorn också) I min dotters klass går det 32 elever. De har förvisso två lärare men också flera elever i behov av särskilt stöd. Hur kan resurserna fördelas så olika? Jag bara undrar? Och hur kan arbetsbelastningen för lärare se så fantastiskt olika ut?

Anonym sa...

Nu har jag kollat,det är inte två lärare i varje klass i Klinte utan en lärare och en barnskötare i varje klass. Två vuxna i varje klass. Det är bra för barnen. Men inte alla skolor har den resursen.Hur kan det vara?

Anna Andersson sa...

Jag håller med dig om att det är bra att det finns resurser, speciellt till de yngre barnen tycker jag. Undrar hur de får till det? Är det samarbete med fritids? Det vet jag att de har på Hemse också.