måndag 3 november 2008

I morgon gäller det

I morgon är det skolråd på dotterns skola. Många föräldrar väntar svar på vad som kommer att gälla i vår. Jag och flera med mig har via mail med förvaltning och politiker försökt få rätsida på vad som är på gång. Detta fick jag av Mats Hanell idag som är chef för grundskolorna i området:

Anna !
Jag talade med Urho Airiman i fredags och fick då följande information;På tisdag (4 nov) har Urho kallat till skolråd där han kommer att informera om planeringen inför vårterminen. Det är för närvarande INTE klart vilka omflyttningar som kommer vidtas - bara att antalet lärare behöver minskas - mot den bakgrund Peter Molin beskriver i sitt svar till Dig.

I detta läge har Urho tre faktorer att ta hänsyn till;
- Kontinuitet för eleverna (att undvika alltför många lärarbyten)
- Att lärares utbildning/kompetens stämmer mot det uppdrag han/honhar.
- Lärarens anställningstid i kommunen

Dessa tre är inte rangordnade. De är framtagna i samarbete med lärarfacken som vägledning när det blir "för många" lärare på en skola.
Mvh/Mats Hanell

Tja, vad säger man. Han säger att det inte är bestämt vilka omflyttningar som kommer att ske, och det låter ju bra. Rektor sa tidigare att han ville förhindra ryktesspridning, att han vill informera om fakta. Och det är ju också bra.

Det man undrar är varför vissa i personalen då fått reda på att de är varslade? Eller är de inte det?

Tyvärr kan jag inte gå på skolrådet i morgon, jag måste med dottern i stallet. Men jag vet flera andra som skall gå och ser fram emot att få information fram emot kvällen.

Inga kommentarer: