lördag 18 april 2009

Besparingsförslag

Jag gillar Eva Bofrides ledare som hon skriver i GT. De är nyanserade och hon har ett bra perspektiv på saker och ting tycker jag. Idag skriver hon, med anledning av söndagens föräldraupprorsprotest att:
"Kan vi fokusera på lösningarna, att hitta alternativ till att spara på barnen, då skriver jag också under. Men inte så länge man kör med slagord som "Vem vågar föda barn på Gotland?" och beskriver barnsomsorgen på Gotland som ren förvaring och parkering av barn."

Jag håller med henne att det är bra att fokusera på lösningar, även om det är svårt att hitta var man kan plocka pengar till barn och skola. Att som Håkan Eriksson, föreslå att man skall sälja Lövsta Landsbygdsgymnasium samt spara in på underhållet av enskilda vägar, tycker jag är lite som att pinka i byxorna. Det värmer en liten stund. Och skall vi verkligen avveckla en av kommunens bassysselsättningar, jordbruket?

Vi har en bra barnomsorg på Gotland, det står jag för. Jag är konsument av barnomsorg sedan flera år. Det som gör mig nervös är de till synes planlösa hugg och besparingar som nu planeras inom skolan. Det är viktigt att eventuella besparingar görs med sans och vett samt att de verkligen motsvarar elevminskningarna och inte försämrar den bra skola som vi har.

För vill vi ha fler medborgare på Gotland, och det vill vi ju, då skall vi marknadsföra vår barnomsorg och skola. Det är inte pensionärerna vi skall locka hit, det är barnfamiljerna! Det ligger en fara i att avrusta och nedrusta skolan idag. Vad gör vi om några år när barnantalet ökar igen? Är vi redo då? Eller säger vi, hoppsan, vart kom alla barn ifrån?

Så tillbaka till det som Eva efterlyste i sin krönika. Konkreta förslag på besparingar. Jag tror kommunen skulle må bra av att se över systemet med internhyror. Jag har nämnt det förut, men varje gång fått på tafsen av de som anser sig veta bättre. Ja, det är ett sätt att få en prislapp på kommunens lokaler. Men jag anser att den prislappen ofta är felsatt, och att det här systemet med "KalleAnka-pengar" som man flyttar mellan förvaltningarna inte fungerar. Till exempel betalar man i internhyran för periodiskt underhåll. Men samma periodiska underhåll sker inte i den omfattning det bör, lokaler förfaller osv.

Ett lysande exempel på hög hyra är "gamla" Fardhem skola. Där betalade man hyra för de "gamla" skolhusen, men något periodiskt underhåll skedde inte under alla år jag kände till. Dessutom skrev kommunen ett horribelt högt hyreskontrakt för en paviljong, en hyra som man sedan hade som orsakt till att lägga ner Fardhem för att skolan var för dyr. Det här är historia nu, men exempel på hur man kan spara pengar.

2 kommentarer:

Mien sa...

Kämpa på! Du skriver så bra och engagerat! Min tolkning av problemet hittar du här:
http://www.hagsarve.com/wordpress/wp-admin/post.php?action=edit&post=2091

Mien sa...

Jag är väl egentligen också för friskolor, i princip. Men som du säger, man ska ha lika spelregler. Precis som friskolorna får sin skolpeng direkt så tycker jag att den kommunala skolan också ska få det. Kommunen ska inte få sjabbla bort ett enda öre på märkliga internhyror och annat. Gör skolan stalig igen!