onsdag 22 april 2009

Jag har rymt

Jag har rymt. Och tagit barnen med mig. Nu är det inte så allvarligt som det låter. Utan jag och barnen har åkt för att hälsa på min syster och hennes familj i södra Skåne. Det är dags för äldsta kusinen, på den sidan, att konfirmera sig. Och då tyckte jag det var ett gyllene tillfälle att ta en veckas föräldraledigt och umgås med barnen, släkten och att shoppa lite.

Innan resan har det varit stressigt. Extremt mycket att göra på jobbet har varvats med sjuka barn som gjort att jag inte kunnat vara på jobbet. Men nu är i stort sett alla utvecklingssamtal gjorda, och i morse rymde vi.

Det är fascinerande att se Sverige förändras på våren. Vi har idag kört från ett soligt, men fortfarande kargt Oskarshamn, vidare ner genom det stormdrabbade Småland där man fortfarande ser förödelsen efter Gudrun. För att tillsist komma till Skåne. Och där skedde idag en tydlig förvandling. Vid Hässleholm gick en magisk gräns. Det blev plötsligt löv på träden! Bara sådär! Och allt inom loppet av några kilometer kändes det som. Magiskt! Och vackert!

Så när är vi här. Två hopp och ett litet skutt från Smygehuk. Söder om landsvägen. Och barnen har somnat efter en lång resa. Nu skall vi bara göra småutflykter. Som i morgon, då vi kanske skall åka in en sväng till Trelleborg för att bättra på vårgarderoben. Eller är det sommargarderoben, för det lovas upp mot 20 grader här i helgen.

Inga kommentarer: