lördag 11 april 2009

Vindkraft är vackert

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen. Vindkraft är vackert! Idag på eftermiddagen åkte barnen och jag med fikakorg till mannen som harvade ute i myren. På åkern bredvid där han jobbade stod den här mojängen.

Den styrs av solceller, ger ut små pipande ljud med jämna mellanrum, och ägnar sig åt att mäta vinden - hur det blåser - där det är planerat att bygga vindkraftverk. Vägen ni ser till höger är förresten tänkt att bli en väg som man skall kunna använda för att ta sig ut till några verk. Det mesta börjar nämligen bli klart inför första etappen av Mästermyr vindkraftspark.

I veckan som gick hade Vattenfall ett möte, både för de markägare som berörs, och för allmänheten. De flesta bitarna inför första etappen har således trillat på plats, och det verkar som om det är ett fåtal personer som är emot projektet. Själv tror jag det blir jättebra!

2 kommentarer:

Kättaren sa...

Det är bra för markägare men dåligt för andra närboende.

Det kommer nog att bullra som om tröskverk på 65 meter höga stolpar gick 24 timmar om dygnet på fälten. Energin kommer mest att gå till att hålla igen vattenkraftförbrukning vilket inte gör någon direkt skillnad för effekt i energisystemet, och full reservkraft behövs de gånger vindkraften i hela landet bara uppnår 5 procent av effekt, vilket händer minst 10 procent av tiden enligt statistiken:

www.vindstat.nu/driftsamfalla.htm

Men du är ju Centerpartist, så jag förutsätter att du är totalt oemotaglig för verkligheten.

Kättaren sa...

Vattenförbrukning i vattenkraften menade jag förresten (om nu någon vekligen inte skulle begripa det).