fredag 17 april 2009

Besparingar - igen...

När man tror att allt nästan är under kontroll så står det någon och rycker där i mattan igen. Så man vinglar till och tappar fotfästet. Så känns det nu igen inför hösten. Äldsta dotterns skola står inför ytterligare neddragningar, och hade det berott på minskat elevantal så hade jag köpt det, men det beror på en tidigare för stor kostym säger kommunens tjänstemän.

Den förstora kostymen beror på att Athene startade friskola i Fardhem med kort varsel. Då kom inte lika många elever som beräknat till Hemse. Barn- och Utbildningsnämnden godkände Athenes ansökan, och bäddade för Hemses underskott. Alltså tycker jag de bör stå den ökade kostnaden som det innebar, det skall inte drabba oss som valde att ha våra barn på Hemse för att vi tycker att det är en bra och väl fungerande skola. Jag vill förtydliga att jag är för fri konkurrens och att jag tror att friskolor är bra, men att straffa en kommunal skola som en konsekvens av ett godkännande är inte rätt. Ni som följt min blogg vet att det här är en följetong, snart en hel roman... Jag kan inte länka till alla mina tidigare inlägg, men de finns i bloggarkivet - främst i oktober och november.

Inför våren gjordes vissa neddragningar, bland annat sattes en del personal som övertalig. Men eftersom de inte sades upp - och det inte fanns plats för dem på någon annan arbetsplats - så fick de jobba kvar. Och kostade således pengar. Pengar som nu skall sparas i höst i stället. Nu har de inte gått och gjort ingenting, de har arbetat bland annat med en liten grupp i behov av särskilt stöd. Min fråga är då om man skulle ha struntat i den gruppen, för att spara pengar. Då kanske det hade varit bättre att anmäla skolan till Skolinspektionen för att man inte tillhandahåller det stöd eleverna har rätt till?? Man kan undra...

Det blir ca. 6 elever färre, och man drar in över 2 tjänster. Är det rimligt? Plus att man drar in tjänsten som specialpedagog på hela södra Gotland. Det finns en specialpedagog som kan göra läs-och skrivutredningar på elever i år 1-6, och till henne säger man att hon är övertalig. Man häpnar.

Som den envisa förälder jag är kommer jag att fortsätta att protestera, och inte acceptera att det sparas på mina barn pga. beslut som skolan inte rår över. Jag har mailat Anders Larsson, som är vice ordförande i BUN (och Centerpartist). Jag hoppas få ett bra svar som jag kan redovisa här.

Inga kommentarer: