torsdag 23 april 2009

Rapport från söder om landsvägen

Efter ett dygn på sydligare breddgrader så börjar vi komma på plats. Sonen har börjat äta igen, yngsta dottern är lite lättare att natta och äldsta dottern är helt nöjd när hon delar rum med sina två kusiner i natt.

Så här när man är på resande fot så är det inte alltid man har tillgång till sin vanliga blaska. GT alltså. Nu råkar ju jag ha det, dagen efter utgivningen på Gotland, men jag har idag ögnat igenom Sydvenskan efter intressanta nyheter.

Jag fastnade i en artikelserie om ledigheter för elever. I går hade de ett reportage om att Vellinge kommun kommer att bli mer restriktiva med att ge lov till resor. Idag har de en artikel om en gymnasieskola som förespråkar flexibla lov. Att eleverna skall ha jobbat in det de behöver göra och att loven är att betrakta som kompledighet. Som nu är så består ju skolåret av ett visst antal dagar undervisning som eleverna har rätt till. Väljer föräldrarna att resa bort med sina barn (som jag har gjort just nu...) så måste man vara medveten om att barnet missar undervisning och kan komma efter.

Jag tror att man på sikt måste se över hela organisationen hur skolåret är uppbyggt. Att i skolan ha en budget som löper augusti - juni och i kommunerna ha en budget som löper januari - december skapar problem. Det kan göra att man har för stor kostym på våren och får minska på hösten även om elevantalet inte förändras.

Varför inte kombinera ett förändrat läsår, som man delar upp i tre eller fyra terminer, med en förändrad anställningsform för lärarna där man arbetar i semestertjänst och har 40 timmars arbetsvecka som alla andra? Det tror jag hade varit en intressant reform.

2 kommentarer:

Mien sa...

Hoppas ni har en härlig ledighet! Visst låter det mysigt med 40-timmars arbetsvecka. Jag har själv haft semestertjänst under flera år som lärare och har det nu igen. En intressant reform skriver du. Ja, då, men det är svårt att validera en lärares arbete jämfört med andra hantverkares, det blev min erfarenhet. Har ALDRIG arbetat så mycket gratis som då jag hade semestertjänst. Jättesvårt att säga till föräldrar som ringer på kvällen att de ska återkomma på kontorstid. Jättesvårt att arbeta 40- timmar under de arbetstoppar som nationella prov innebär, har man 120 nationella prov att rätta så räcker inte en 40- timmarsvecka, inte för mig i alla fall.Jag tror nog att man ska vara mycket rädd om förtroensearbetstiden som lärare. Jag har massor av självupplevda anledningar till det, skriver mer om dem en anna gång.
Må gott.
Mien

Anna Andersson sa...

Jag håller bitvis med dig. Jag har ju inte haft 40-timmars arbetsvecka, men tror ändå att man kan få till det som lärare. Och att vi på så sätt kan tydliggöra vår arbetstid. Håller med om att det blir svårt vid arbetstoppar som nationella prov, men då anser jag istället att man måste hjälpas åt att frigöra tid för de som är "drabbade" av dessa prov. Alla är ju inte det idag.
/Anna