torsdag 9 april 2009

Påskmat

Jag är mitt uppe i matlagningen inför kvällens påskbuffé. Det blir inte så mycket nytt, men lite. I år har jag försökt att handla mer lokalt. Den lokala sillkön orkade jag inte ställa mig i. Kön till den lilla fiskaffären har varit väldigt lång hela veckan, så det fick bli abba sill från ica och konsum. Tyvärr fanns inte så många sorter att välja på så lite besviken är jag.

Äggen har jag köpt hos Ilse Hallgren och Magnus Ahlsten i Alva, i deras gårdsbutik. En massa goda ekologiska ägg. Brödet är inhandlat i Labans Egen Affär. Jag hittade både Gotlandslimpa, Surbröd och Dinkelgrova. Det skall bli spännande att se vad gästerna gillar det!

Sen har det öppnat en ny lite trevlig affär på Hemse nu i veckan. Annelies skafferi. Så dit gick jag för att köpa lite ost. All är inte lokalproducerad, men det finns ett fantastiskt trevligt utbud av goda ostar, spännande te och smaskig choklad. Idag köpte jag "morfars special". En brännvinsost till kvällens buffé.

Jag tycker det är härligt att lilla Hemse kan ha ett så stort utbud av specialaffärer med smal inriktning på mat. Nu saknas bara en charkbutik, sen är det komplett!

1 kommentar:

Mien sa...

Idag är det långfredagen och då ska man väl inte blogga alls? Och man ska inte säga G--d P--k, så jag säger bara Påsk!