tisdag 14 april 2009

Det stod en grön på gården

Idag stod det en grön traktor på gården när jag kom hem. Äntligen hade mannens nya inköp kommit. Jag hann med en provsits innan det var dags att åka till stallet. Att köra traktor idag är en hel vetenskap. Hemma på mina föräldrars gård körde jag traktor ganska tidigt. Det var stoppknapp och startknapp, en trög koppling och växlar som skorrade på de gamla trotjänarna (eller om det var jag som inte kunde växla...)Dagens traktor är datorstyrd. På bilden ser du kontrollpanelen som styrs från högra sidan av armstödet. Där finns två bildskärmar, varav den ena är själva kontrollpanelen med olika menyer och den andra är en back-kamera. Det är en hel vetenskap att lära sig allting. Instruktionsboken är säkert 5 cm tjock! Växlingen är steglös, ratten flyttbar, yttertempraturmätare finns, automatisk inställning av varvtal på kraftuttag, säte med pneumatisk dämpning m.m.... You name it - it`s got it!
Fast å andra sidan är det ju mannens arbetsplats. Det är många timmar i streck som tillbringas i fordonet under högsäsong, och då är det viktigt med bra arbetsmiljö som är snäll mot kroppen.

Inga kommentarer: