måndag 26 maj 2008

Tillägg om friskolan

Väntar på info från presskonferensen. Radio Gotland sänder istället en intervju med Erik Gadd från Stockholm. Är det någon som är intresserad? I vanliga fall lyssnar jag bara på Radio Gotland när det är strömavbrott.

När det gäller ev. friskola måste jag inflika att jag tycker det är väl sent nu. Barnen har börjat träffas och umgås med blivande klasskompisar, och personalen har skött det här på ett ypperligt sätt. Att nu, igen, oroa barnen är jag inte helt säker på att det är bra.

Det viktigaste i allt det här är dock. SKULDBELÄGG INTE BARNEN! Om nu föräldrar väljer att ha sina barn i friskola. Acceptera det! Om nu föräldrar väljer att inte ha sina barn i friskola. Acceptera det! Skuldbelägg inte barn och föräldrar genom att hävda att de som väljer friskola lägger ner kommunala skolor. Det gagnar ingen!

Jag kan nämligen redan nu visualisera Håkan Ericssons ledarsida på Gotlänningen i morgon: "Fardhems föräldrar lägger ner Stånga skola". Om jag väljer skolan i Hemse till mitt barn, en skola som är kommunal, bidrar jag då också till att Stånga läggs ner?" För övrigt har kommunen varit tydlig med att Stånga INTE skall läggas ner. Snälla Håkan. Skuldbelägg inte barn och föräldrar från vårt område, många av barnen har det redan tillräckligt jobbigt.

Inga kommentarer: