måndag 31 mars 2008

Bojkotta OS-invigningen! Del 2

Jag vidhåller det som jag skrivit i mitt tidigare inlägg, att det är rätt att bojkotta invigningen av OS i Peking, om inte Kina ändrar sin politik kring Tibet. I DN idag, som för övrigt har en utmärkt bevakning av Kina inför OS, finns en artikel om planerad kontroll av journalister inför OS. Detta är ytterligare ett tecken på den kommunistiska diktatur som försöker styra allt och alla i och omkring Kina.

Om svenska officiella besökare bojkottar invigningen är det en markering gentemot Kina. Eller så gör man som Stig Malm föreslog i TV-soffan härom morgonen. Man säger till Kina, att om inte de bjuder in Dalai Lama till invigningen så kommer man inte. Då ligger bollen hos Kina. Stig Malm har sagt mycket som är mindre vist, men detta var riktigt smart tycker jag.

Sen är det viktigt att våra idrottare är förberedda inför OS, och lyfter människorättsliga frågor när de får chansen. Att delta i spelen är en självklarhet tycker jag, det är ett lysande tillfälle att inne från Kina visa att man inte tolererar deras attityd mot andra länder, och deras förakt mot mänskliga rättigheter.

Inga kommentarer: