torsdag 13 mars 2008

Jag hoppar över uppdrag granskning

Jag hoppar över uppdrag granskning ikväll. Antagligen skulle jag bara bli förbannad när jag ser det, så det är lika bra. Det är bra att lyfta upp frågor i ljuset, men man måste också ha perspektiv. Det hoppas jag de har.

Istället skall jag åka på föräldramöte i äldsta dotterns klass. Hon går i 2:an och de är 8 elever. Tillsammans med de 4 killarna i år 1 så bildar de en 1-2:a. Till hösten har det tagits beslut att skolan skall läggas ner, på grund av vikande elevantal. Här skulle jag kunna göra ett inlägg på några sidor, men jag kan konstatera att på just den här skolan så blir de i alla fall inte under ca. 60 elever. Det här är ytterligare ett landsbygdsproblem, fast just nu ett problem på hela Gotland. Det finns för få barn!

En ansökan om att starta friskola till hösten ligger inne, men det är ännu osäkert om det blir av. Den 2:a april vet vi hur det blir. Det skall bli skönt, för då kan man se framåt och börja förbereda dottern för var hon skall gå i skolan i höst. Det är inte helt enkelt det här, med kompisar och så. Antingen blir det friskola av hennes nuvarande skola, eller också får hon börja i skolan i det lilla samhället 1 mil härifrån. Inget jätteavstånd, men en omställning för barnen som måste skötas på ett bra sätt.

Är du i 20-40-årsåldern och har barn? Funderar du på att göra något annat i ditt liv? Letar du efter livskvalitet? Välkommen att flytta till Gotland!! Vi behöver yngre, kreativa människor med barn för att kunna bibehålla servicen på landsbygden!

Inga kommentarer: