måndag 31 mars 2008

Laddar inför båtresan

Jag laddar redan nu inför båtresan till Oskarshamn på torsdag. Jag älskar att bo på Gotland, men jag tycker kroniskt illa om att åka båt. Och inte blev det bättre efter Estonias förlisning. Men har man inget annat sätt att ta sig från ön med bil, så får man härda ut.

Jag har således varit inne på smhi:s hemsida och kollat väderprognosen. Just nu blåser det ganska mycket hos oss, även om det inte är en måttstock eftersom det alltid blåser hos oss... Jag hoppas desperat på lugna vindar till torsdag. Jag blir inte sjösjuk, bara rädd. Tycker det är obehagligt och fantiserar ihop allt möjligt otäckt som kan hända. Jag har alltid koll på var nödutgångarna är och hur man får tag i flytväst. Samtidigt försöker jag att inte visa något om jag har barnen med. Vill såklart inte överföra något på dem. De två stora älskar att åka båt! Den kan inte uttala sig ännu på den punkten, även om vi var ute och for i november hon och jag.

Ändå har det blivit bättre nu när färjorna går snabbare. Nu tar vi oss över till Sverige på 3 timmar, det är ju inte mycket. Förr i tiden fick man försöka slå ihjäl 5 timmar på båten innan man var framme. Pest! Tänk vad mina föräldrar stod ut med när de reste med mig och mina 3 syskon! Jag minns resor mitt i natten i storm när vi låg på golvet bland medhavda filtar. Det var tider det.

I sommar skall vi testa att åka från Öland. Då tar det bara 2 timmar. Rätt fantastiskt faktiskt. Men just nu laddar jag för torsdag. Och hoppas på svaga, svaga vindar...

Inga kommentarer: