onsdag 12 mars 2008

Landsbygdsavdrag - Ja tack!

Att vi behöver göra något åt koldioxidutsläppen för att minska den globala uppvärmningen är nog alla överens om. Det är när man diskuterar hur det skall gå till som meningarna går isär. Debatten har stundtals varit låg och tappat fokus. Te x har korna anklagats för att fisa för mycket, och därigenom sprida växthusgaser. Det måste väl ändå vara ganska naturligt!? Är det inte mer onaturligt att blåsa runt i en bil i Stockholm där det finns väl utbyggd kollektivtrafik? Den nuvarande regeringen vill höja reseavdraget som kompensation till oss på landsbygden för höjda skatter. Jag tycker det är en bit på vägen, men inte rätt väg.

Det behövs ett särskilt landsbygdsavdrag - som inte är kopplat till arbetet. Nu får jag dra av när jag kör till och från jobbet, och det är bra, men jag behöver ju bilen till det mesta när jag bor på landet. Jag har 1 mil till affären, enkel resa. Jag har likaledes 1 mil till vårdcentralen. Jag har 5 mil till sjukhuset. Jag skulle vilja att det infördes ett glesbygdsavdrag i stället för dagens reseavdrag. Vi som bor på landet och inte har möjlighet att utnyttja kollektivtrafiken måste också kunna ha råd att åka och handla, skjutsa barn till idrottsaktiviteter osv. Ett landsbygdsavdrag borde även stimulera folk till att bosätta sig på landet i stället för i staden. Vi behöver bli fler på landsbygden om inte vår service skall utarmas ännu mer! Alltså, en politisk markering av var man vill ha befolkningsökning.

Efter ett besök i Stockholm kan man undra hur många som egentligen är i behov av bil där... Jo, jag vet att jag retar upp vissa nu, men om man har 5 min till tunnelbanan och 3 min till bussen. Varför kör man bil då? Varför kör man med en SUV i Stockholm? Den enda staden där jag sett SUV:ar där det varit befogat är Reykjavik...

Finns det alternativ kommunikation borde det kosta att välja bilen. (Biltullar är en bra lösning). Finns det inte alternativ kommunikation borde man få lättnader.

För övrigt tycker att den senast elbilen som presenterades av norrmän på bilmässan i förra veckan var urhäftig! Kan köra i 17 mil på en laddning och upp i 100km/h. En sådan skulle jag kunna tänka mig!

1 kommentar:

Krister Fahlstedt sa...

Bra idé! Jag promotar den på min blogg.