söndag 30 mars 2008

Två inlägg om skolan

DN skriver idag om skolan på två inlägg. I det ena rapporterar barnombudsmannen om hur eleverna mår i en årlig undersökning, i den andra artikeln så skrivs det om förslaget att slopa IV och att behörighet skall krävas i fler ämnen än i basämnena.

När det gäller barnombudsmannens rapport så håller jag helt med om att kollektiv bestraffning är förbjudet och skall så vara. Tyvärr finns det skrämmande exempel på olämplig personal som idkat densamma i skolan. Här har skolledningen ett viktigt ansvar att gå in och sätta ner foten. Det som känns bra i rapporten är att eleverna trivs med lärarna och kompisarna. Sen vill de ha mer diskussioner och inflytande, och det är bra, det skall jag som lärare ta till mig.

När det gäller IV och behörighet i flera ämnen så tycker jag att förslagen är bra. IV har blivit en koloss som lever ett eget liv. Det var aldrig meningen att det progammet skulle bli så stort. Det är bättre att lägga till ett tionde grundskoleår, där så behövs. Och det året tycker jag man kanske skall lägga till tidigt i skolgången. Ett bonusår kallas det häromkring när eleverna behöver lite extra tid. Ju tidigare man satsar och sätter in resurser ju bättre resultat blir det.

Att IV är så stort just nu tror jag är ett resultat av kommunal spariver. Just nu går de största elevkullarna in i gymnasiet. De har under hela sin skoltid varit utsatta för omfattande neddragningar och besparingar. Specialpedagoger och elevassistenter har tagits bort, klasserna har blivit större osv. Det är inte konstigt att det här blivit resultatet! Men det är tragiskt!

Mer resurser tidigt till eleverna och tillgång till utbildade specialpedagoger tror jag är en väg att gå, mot flera elever med godkänt i ämnena när de går ut år 9.

Inga kommentarer: