lördag 8 mars 2008

Det som inte syns finns inte?

På måndag skall Gotlands kommunfullmäktige diskutera NordStream. Ni vet de som planerar att lägga ner en gasledning i Östersjön. Nordstream vill utnyttja Slite hamn på Gotlands östkust när de lägger ner ledningen. Som motprestation för användandet kommer de att rusta upp kajen för ett antal miljoner. Denna upprusting påbörjas även om inte hela projektet får grönt ljus.



Jag är emot projektet men för en upprustning. Kan man vara det? Jo, jag tycker det. Jag ser ingen motsättning till att vi på ön tecknar avtal med Nordstream om en ny kaj, samtidigt som jag hoppas att hela projektet stoppas.



Frågan är komplex, och ägs av staten. Vad vi på ön kan göra är att framföra vår oro över hur gasledningen påverkar ett redan hårt sargat hav. Ett hav som vi bor mitt i.



Många människor verkar leva efter mottot att det som inte syns finns inte. Lägg ner en gasledning så syns den inte... men den finns visst! Hur påverkar en gasledning de bottensediment som finns? Hur påverkar den djurlivet? Hur påverkar en ev. provkörning av kemikaler den biologiska mångfalden? Jag är mycket orolig! Hoppas svenska staten vågar visa lite muskler och sätta sig emot projektet.

Inga kommentarer: