tisdag 1 april 2008

Bra med gymnasiereform

I tidningen idag läste jag mer om Jan Björklunds föreslagna gymnasiereform. Vissa program skall komma tillbaka, såsom ekonomi (som jag gick!), humaniora och teknik. Vissa lokala varianter försvinner och samtidigt införs mer lärlingsutbildning på de yrkesinriktade programmen och kraven för alla sänks där vad gäller basämnena. Dock skall det finnas möjlighet för alla SOM VILL att läsa in högskolekompetens, dvs läsa så mycket basämnen som krävs för vidare behörighet.

Jag tycker spontant att det här verkar som ett bra förslag. Alla elever vill inte och orkar inte läsa in basämnena. Jag vet flera av mina före detta elever som gladeligen skulle gått en lärlingsutbildning eftersom de är mer praktiskt lagda och har tyckt att just basämnena varit pest. Som lärare i två av dessa ämnen (svenska och engelska) kan jag bara försöka att motivera och hjälpa dem så gott det går.

Att ge eleverna ett val tror jag är viktigt. Man tar inte bort möjligheten till högskolekompetens, men man tvingar inte dem heller som man gör med nuvarande modell. Detta tvång är en av orsakerna till att individuella programmet blivit ett av gymnasiets största program, något som i ett vidare perspektiv lett till utslagning och fler avhopp.

Den föreslagna reformen är ett steg i rätt riktning mot ett gymnasium som ger fler elever fler möjligheter för framtiden. Bra!

Inga kommentarer: