söndag 27 april 2008

Primör premiär

Den senast värmen har boostat växtligheten. Rabarbern har tagit fart och idag skördade vi för första gången. Nu står säsongens första rabarberpaj i ugnen och väntar på avsmakning. Smask!

I övrigt är jag inte mycket för att odla. Det finns en orsak till att lekstugan placerades mitt i det gamla trädgårdslandet. Det är mannen i familjen som odlar, och då i betydligt större skala än ett trådgårdsland. Det som inte går att göra med traktorn är inte värt att göra.

Men rabarber är tacksamt. Den odlar liksom sig själv, och kommer tillbaka varje år - lika fin och god. Vinbärsbuskarna är också tacksamma, de kräver ingen större skötsel de heller. Det är värre med jordgubbarna och smultronen, där brukar skörden bli begränsad.

Det enda jag sår, om jag sår något, är kryddor. Persilja, dill, dragon m.m. Det är sånt som också klarar sig själv i stor utsträckning. Jag förstår inte riktigt dem som gillar att kravla runt i trädgårdsland och rensa ogräs. Det är inte kul. Inte någonstans!

Punkt.

Inga kommentarer: