tisdag 15 april 2008

Lästips för hela familjen

Åter igen ett besök på biblioteket. Omlån av barnens favoritböcker. Sonen som fyller 5 rekommenderar "Kapten Frank och Piratdinosaurierna". Den har vi lånat oräkneliga gånger. Äldsta dotterns som fyller 9 i år läser just nu "Anton och spökena" . Det är en mysterieserie skriven av Katarina Ros och Maria Nilsson Thore. Hon har redan läst alla Widmarks böcker, och gillar mysteriegenren. Yngsta dottern äter mest på böcker ännu, så hon får gnaga på de vi har ;).

Till mannen har jag lånat en ljudbok. Leif GW Persson "Faller fritt som i en dröm". Den handlar om Palmemordet och jag tror den kan vara lite spännande. Det började härom året det där med ljudböcker. Mannen tillbringar stora delar av året i sin traktor. Många timmar blir det under vårsådd, ensilering och pressning. Radion kan bli lite trist till slut. Så jag köpte en ljudbok, och det gick hem. Numera lånar jag på biblioteket åt honom. Varför köpa dyra böcker när det finns bra nya på biblioteket??

För egen del blev det komplement till kurslitteraturen, jag hinner inte läsa något annat just nu. Jag har idag läst ut Maria Gripes "Agnes Cecilia - en sällsam historia". Den ingår i min kurs och var mycket läsvärd. En fantastiskt fin bok. Varför har jag inte läst något av Maria Gripe förut, jag som läst så mycket? Förmodligen kommer jag att ge mig på hennes "Tordyveln flyger i skymningen" så fort jag hinner.

Inga kommentarer: