lördag 19 april 2008

Fagning


I dag har det varit fagning i mormors änge. Det hela gick av stapeln i fantastiskt vårväder. Ljuvligt! Vi var bara med på förmiddagen eftersom det var min tur att skjutsa på äldsta dotterns fotbollsträning, men det gick bra ändå.

Ett 20-tal grannar och bekanta hjälptes åt att vårstäda änget och bränna fjolårslöven på olika högar. Samtliga blev även bjudna på kaffe med tilltug, mat och gotlandsdricka. Allt som sig bör enligt traditionen.
Det man kan spekulera över är hur läng sånt här kommer att hålla på. Hur länge orkar "de gamla", för det är oftast de gamla, hålla på att vårda ängen? Det är en massa jobb, det kan jag lova. Även om EU nu bidrar med medel för att man skall kunna hävda dessa gamla, vackra ängen så vet inte jag om nästa generation - som jag själv tillhör - har tiden och orken att ta hand om detta kulturarv. Jag vet att jag inte har tiden och orken. Hur det blir? Det får vi se.

Inga kommentarer: